Saturday 22 December 2012

Masihkah Kau Ingat..?

Korang masih ingat lagik tak permainan masa kecik² dulu...?
bila diingat², alangkah indah nya zaman kanak² dulu...
kalo boleh di undur masa, aku ingin kembali ke zaman kanak²...


Zaman dulu mana ada playstation, tablet, pc mahupun enpon utk main game...
So, permainan di bawah nie jer la yg aku main dulu...


- Galah Panjang -
  
Permainan ini dimainkan secara dua kumpulan. Terdiri dari kumpulan penyerang & kumpulan bertahan. Setiap kumpulan mempunyai pemain tidak kurang dari empat orang dan kebiasaannya terdiri dari sepuluh pemain. Tak kira berapa pemain pun, yang penting mesti GENAP. Selalu aku main Galah Panjang nie dulu lawan ngan cucu jiran sebelah umah nenek aku... 

- Baling Selipar atau Bina Istana -

 Ni satu lagik permainan aku masa kecik² dulu.. Baling selipar atau Bina Istana...  Barang permainan nie  senang jer... 3 selipar jamban or selipar jepun jer.. ahhahaa..! Nak main mesti ada 2 kumpulan.. main sorang² mmg x syok..! Memula kena tegakkan 3 selipar dulu, bila dh tegak kumpulan yg menang dlm undian 'one two som' akan memulakan permainan... oh lupa lak..! untuk baling selipar nie, ada jaraknya.. anggaran 20 langkah dr selipar yg dibina nie... salah sorg dari ahli kumpulan akan membaling selipar utk meruntuhkan selipar yg dibina nie... Apabila ketiga² selipar ini jatuh, kumpulan lawan akan mula baling selipar kepada pihak yg meruntuhkan binaan selipar tadik...tapi kadang² benda nie wat gaduh gak...mn tak nya, kadang² diorang baling selipar 'Tat Seng kaler putih'... kalau kena badan aduh mak...! punya sakit...pastu bertekak... siapa yg berjaya membina semula selipar nie dikira pemenang...


- Dam Ular -

Permainan nie mudah didapati di kedai² runcit dgn harga 50 sen jer dulu.. itu dulu ler... skrng aku rasa dah mahal kot.. ehehheee..!


- Batu Seremban -

Biasa dulu batu seremban nie dimain dgn batu 7... cari ler mana² batu kt luar nun... cukup 7 bijik dah boleh main... tp zaman skrng nie bdk² dah tak main guna batu.. tp mereka main dgn bunjut buatan sendiri... x kisah ler camner cara pun.. yg penting permainan batu seremban nie masih dimain oleh kanak² zaman skrng termasuk lah anak² aku...


- Main Guli -

Cara bermain guli nie dgn melontarkan guli dengan tepat mengenai sasarannya. Biasanya dimainkan oleh kanak² lelaki.. tp kadang kala aku join jer main.. ehehehhee..! Lupa lak camner nk tau saper pemenang.. ekekkekee..!



- Patung Kertas -

Nie pun dulu mudah didapati dikedai Ah Hock... ekekke..! Kedai Ah Hock nie pemes kt kg aku dulu... kira kalo kt KL setaraf ngan MidValley la... hak hak hak..! **aku tipu jer nie :P ** Murah jer... 20 sen or 30 sen boleh dpt dh Patung Kertas nie... mcm² jenis baju yg cantik².. skrng dh x de dah nampak mainan nie...

- Teng Teng -

Teng teng nie biasanya dimainkan oleh budak² perempuan & dimainkan dlm dua hingga empat orang. Untuk tentukan siapa yg akan memulakan permainan, undi dibuat melalui 'lat tali lat tali tam plom..' Setiap pemain tidak dibenarkan memijak petak di mana gundu berada di dalamnya, samada kepunyaan sendiri atau pihak lawan, jika ini berlaku ia dikira mati, giliran pemain seterusnya mengambil alih permainan.


- Tiup Belon Guna Seterooo (Straw)-

Dulu time kekecik suka gila menda alah ni.. Senang je nak tiup belon nih, first lekatkan isi tiub pada hujung seteroo yang dia kasik sekali.. Pastu tiup jelah.. Tapi tips time kekecik dulu, before tiup masuk dlm mulut kasik bentukkan getah belon tu biar cantik bila tiup.. Pastu bila agak² dah besau nau tiup belon tuh, leh leletop belon tu guna mulut... besttt..!!!


- Jentik Tutop Botol -

Korang pernah main jentik tutop botol...? asal jmpa jer tutop botol gerenti aku akan kutip.. cukup 7 dah boleh main... tp skrng dh susah nk jmpa penutup botol.. penutup botol plastik byk la... Serius..! aku amat suka main game nie dulu...



- Lompat Getah -

Zero Point...!!!! Gelang getah disambungkan bg panjang... kemudian 2 org akan memegang di hujung getah.. sorg lagik akan melompat.. Bila x lepas utk melompat, giliran pemain lain pulak yg akan melompat.. begitu juga seterusnya...  Lompat getah nie dimulakan dr paras tapak kaki, lutut, peha, pinggang, ketiak, bahu, telinga dan akhir skali kepala... saper yg boleh melompat melepasi paras kepala mmg teror..! tapi aku.. biasa berjaya takat pinggang jer.. maklum ler aku katik masa kekecik dulu.. ekekeke..!


Rasanya ada lagik game yg aku main dulu... tp dah lupa ler pulak.. ekekekkee...!
Korang dulu suka main game apa...?


** Nota jari : Semua pic diambik dr Mr. Google.. **



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...