Thursday 11 April 2013

Orang Ketiga...? talak 3...?

Seorang ofcmate aku berbangsa India bertanya, "dalam Islam, talak 3 tu bermaksud apa...?"
aku menjawab "talak 3 tidak boleh rujuk semula... melainkan si isteri berkahwin lain dan bercerai, jika mereka nak rujuk semula baru boleh..."
Ofcmate aku mengeleng² kan kepala.. "oooo camtu yer.." katanya...
terus aku tanya dia kenapa dia tiba² tanya soalan camtu kat aku...
menurut ceritanya, ada seorg kawan dia lelaki baru saja bercerai talak 3 dgn isterinya....
masing² masih muda lagi....
si lelaki baru umur 28thn....
alasan.....???
tiada pergaduhan... tiada perselisihan faham... bukan faktor cemburu...
tp org ketiga....
siapa org ketiga tu...???
IBU LELAKI itu sendiri....!
tergamam aku mendengar cerita dia...
bukan talak 1 mahupun 2 yang diberikan...
malah terus talak 3 kerana itu kemahuan IBU nya....
dan lebih menyedihkan mereka baru saja berkahwin kira² setahun yg lalu....
hmmmm...! macam² perangai manusia....
bila hati dh busuk, 'masjid' yg didirikan atas dasar CINTA pun boleh diruntuhkan....
Astaghfirullah alazim....

terus aku teringat 1 artikel yang keluar baru² nie...
berkenaan undang² dan hukuman kpd org ketiga yang menghancurkan rumahtangga...
adakah hukuman ini akan dilaksanakan termasuk ahli keluarga sendiri...?
sdgkan ianya juga tergolong dalam ORANG KETIGA..!



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...