Tuesday 11 June 2013

Kursus Pengurusan Jenazah

9 Jun 2013...

Alhamdulillah setelah sekian lama mencari, akhirnya aku jumpa juga Kursus Pengurusan Jenazah...
bertempat di Masjid Al-Ehsan, Bandar Kinrara...
bermula jam 8pg sehingga 5ptg..

Alhamdulillah aku bersyukur kerana dipilih Allah SWT untuk menghadiri kursus ini..
 
"Mengurus jenazah orang Islam, merupakan fardhu kifayah, yakni apabila sudah dikerjakan oleh sebahagian dari orang Islam yang lain, maka yang lainnya tidak berdosa, akan tetapi apabila tidak seorang pun yang mengerjakan kewajipan tersebut, maka semua orang Islam dalam satu kampung atau kawasan tersebut akan berdosa.."




Semasa kursus dijalankan, kebetulan ada 2 jenazah sedang dimandikan & disolatkan di masjid tempat aku berkursus...
Seorang jenazah lelaki dewasa...
Dan seorang lagi jenazah bayi perempuan yang berusia 4 bulan...
Tersentak hati ini apabila mendengar bayi tersebut meninggal akibat sakit jantung berlubang...
Seperti yg diceritakan oleh sepupu bayi tersebut, terdapat 5 lubang pada jantung arwah...
Ya Allah..! Tak dapat aku bayangkan penderitaan bayi itu...
Aku sempat bersalam dgn ibu kepada bayi tersebut..
Aku faham perasaan ibu dia ketika itu...
Sedangkan aku yg kehilangan bayi yang masih didalam kandungan pun terasa amat sedih..
Ini kan pula bayi yang telah dilahirkan...
Apa pun hanya Allah saja yang tahu apa yg terbaik utk bayi tersebut...
Semoga beliau menanti & menarik ibu & ayahnya di syurga nnt..

Walaupun badan terasa amat penat, tapi aku seronok...
Jumpa kawan² baru...
Dapat ilmu baru...

Bila fikir bab MATI memang menakutkan...
Sejauh mana kita pergi, MATI itu pasti akan terjadi...
Cukupkah ibadah ku....
Sempurnakah amalan ku...

Ketahuilah bahawa..
Mati itu benar...
Soal munkar dan nakir itu benar...
Azab dan nikmat kubur itu benar...
Semua manusia akan dibangkitkan semula di hari kiamat benar..
Diberi balasan syurga dan neraka itu juga benar...


 

Jangan lupakan perjanjian dan pengakuan kita semasa di dunia,iaitu lafaz :
اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمد رسول الله


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...